Sony – japansk tradisjon

Sony er en tradisjonsrik japansk bedrift som ble startet opp i Tokyo allerede rett etter andre verdenskrig. Gjennom hele den elektroniske revolusjonen som har preget siste halvdel av forrige århundre og fortsetter å trollbinde de som lever i dette århundret har Sony vært i forkant på en hel rekke områder. Nå ser det ut til at Sony også har begynt å få til mobiltelefoner helt på høyde med det aller beste og samtidig bli konkurransedyktig på pris.
ipad-820272_1280Flaggskipet til Sony er Xperia Z5, som rent overfladisk ikke er så forskjellig fra Z3 og Z3+. Designen og dekselet er ganske likt, chip og skjermen er likeledes omtrent som før. Det skal imidlertid sies at Sony hele tiden har ligget langt fremme på LCD-skjermer, det skulle da forresten bare mangle fra en av verdens mest kjente TV-produsenter.

Baksiden på Xperia Z5 er ikke lenger laget av speilblank glass, men er dessverre fortsatt ganske så knuselig, fordi den nå har frostet glass. Her er det prioritert estetikk over pålitelighet, kanskje for å tiltrekke flere unge kvinnelige kunder. Telefonene til Sony har lenge hatt det til felles at de først og fremst har tiltrukket seg mannlige og litt eldre kunder.

Xperia Z5 har et bedre kamera enn forgjengerne, og har en solid strømtast som også inneholder fingeravtrykkleseren som er i ferd med å bli standard som låsetast. Disse er de viktigste endringene på denne utgaven av Xperia, og man kan kanskje spørre seg om det er verdt 2000 ekstra kroner i forhold til gode gamle Z3.

Det som imidlertid er ganske utslagsgivende for at mange nå ser på Xperia Z5 som selve den nye eneren blant topptelefoner er at den i motsetning til både forgjengerne og de fremste alternativene fra Samsung og Apple er helt vanntett. Det er en utrolig konkurransefordel som nok kan bringe Sony helt til topps med mindre konkurrentene raskt følger etter med tilsvarende teknologi.